Pythagoras Kwartet

Zondag 24 november 2024

Aanvangstijd: 14.30 uur

Plaats : Van Goghkerkje, Papenvoort 2a, 5671 CR Nuenen 

Prijs : €12,50

Kaartverkoop via de webshop van Cultuur Overdag en voorafgaand aan het concert.

Het Pythagoras Kwartet is opgericht in 1999 door vier musici die allen een exacte studie afgerond hebben (3 x natuurkunde en 1 x wiskunde), vandaar ook de keuze voor Pythagoras als naamgever van ons kwartet. De huidige leden van het strijkkwartet Pythagoras zijn Frederik Bas en Hein Otto Folkerts (viool), Michael Ypma (altviool) en Werner Marinelli (cello).

Zelf muziek maken is onze passie. Musiceren biedt tevens een mooie interactie tussen de exacte en creatieve hersenhelften.

Wij laten strijkkwartetten uit de 18e, 19e en 20e eeuw horen, zowel bekende meesterwerken als onder het stof geraakte pareltjes. Voor ieder concert laten wij ons coachen door (jonge) professionele musici.

Programma “Nieuwe paden”

Ludwig van Beethoven (1770-1827), kwartet in C, opus 59/3 ´Rasumovsky´

Franz Berwald (1796-1868), kwartet nr. 3 in Es

 

 Programmatoelichting

 

Ludwig van Beethoven, kwartet in C, opus 59/3 ´Rasumovsky´ (1806)

 

Pas in 1805 vindt in Wenen de eerste publieke kwartetavond plaats die tegen betaling door iedereen bezocht kan worden. Tot dan klinkt ieder kamermuziekwerk alleen in de paleizen van het hof en de adel en in de burgerlijke muziekkamers. De kamermuziek verovert de concertzaal. Beethovens 3 kwartetten opus 59 (1804-1806) houden hiermee rekening.

Graaf Rasumovsky, aan wie dit werk is opgedragen, speelt oorspronkelijk zelf kwartet maar onderhoudt daarna een vierkoppig ensemble van beroepsspelers. Beethoven componeert deze kwartetten opus 59 dus voor het eerst voor een beroepsensemble. Vanwege hun complexiteit stuiten ze aanvankelijk op veel onbegrip en afwijzing.

In opus 59 nr. 1 en 2 verwerkt Beethoven een Russisch wijsje voor zijn opdrachtgever, in nr. 3 is dat minder expliciet het geval maar kun je je in het 2e deel wel een uitgestrekt Russisch landschap voorstellen. Het vrij bekende 4e deel is een fuga die als een perpetuum mobile alsmaar doorratelt en eindigt in een enorme climax.

---

 

Franz Berwald, kwartet nr. 3 in Es (1849)

 

De werken van deze Zweedse componist zijn tijdens zijn leven en daarna zeer uiteenlopend gewaardeerd, van Eduard Hanslick “hij mist creativiteit en fantasie” tot Wilhelm Peterson-Berger “hij is de meest originele en moderne Zweedse componist”.

https://pythagoraskwartet.nl/welkom-bij-het-pythagoras-kwartet/wie-zijn-wij/